Potensi perniagaan di sekitar UTHM

Tahukah anda?

1) Sehingga bulan Jun 2013, data menunjukkan seramai lebih 14000 pelajar yang telah mendaftar di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) (rujuk sini). Dan jumlah pelajar UTHM sekarang ini adalah lebih kurang 15000~16000 orang ekoran pertambahan kursus dan fakulti yang baru diperkenalkan.




2) Okay. Seterusnya, saya akan kaitkan data di atas untuk memberikan anda gambaran tentang potensi perniagaan di sekitar UTHM.

Sekarang, jom buat anggaran kasar berdasarkan majoriti. Katakanlah setiap pelajar membuat pinjaman PTPTN. Jadi, setiap pelajar akan mendapat pinjaman PTPTN sebanyak RM3500/semester.

sewa rumah/kolej kediaman = RM 600
                yuran pengajian = RM 900
                                   baki = RM 2000 

3) Andaikan, RM1000 daripada jumlah RM2000 tersebut dibelanjakan oleh pelajar di tempat lain. Dan hanya lagi RM1000 daripada baki tersebut dibelanjakan disekitar UTHM dan pekan Parit Raja, dalam tempoh satu semester.

4) Seterusnya, darabkan dengan jumlah pelajar yang ada.

RM1000 X 15 000 pelajar = RM15 000 000

Lebih kurang RM15 juta dibelanjakan oleh pelajar UTHM
dalam tempoh semester!


Pernah anda terfikir?

5) Itu baru saya andaikan separuh. Sekiranya pelajar totally belanja RM2000 setiap orang di sekitar UTHM-Parit Raja, berapa jumlahnya? Darab dua ja, kan?

Itu belum dicampur jumlah yang kita minta kat mak/ayah/abang/kakak setiap kali tiba hujung semester. Haha.
"Eh..jap.. Kita? Salah tu. Saya tak termasuk, ok!" :D

6) Cuba anda lihat di sekeliling anda. Di sekitar UTHM dan Parit Raja sahaja, sudah ada:

McD, KFC, 3 buah kedai 7Eleven, Cool Blog, 2 pasaraya besar Wellward, 4 restoran mamak, dan bermacam-macam lagi perniagaan (seperti kedai baju, kasut, cermin mata, dan lain-lain) dan yang terbaru, Pizza Hut dan Secret Recipe.

Itu yang saya senaraikan perniagaan-perniagaan yang besar dan berjenama, tidak termasuk berpuluh-puluh kedai makan sepanjang jalan. Banyak, bukan?

7) Persoalannya, kenapa gergasi besar seperti McD, KFC, 7E, Pizza Hut, dan lain-lain BERANI untuk buka di sekitar UTHM?

Sudah pasti tidak lain tidak bukan adalah kerana potensi yang ada. Dengan jumlah pelajar UTHM yang belasan ribu, dicampur dengan penduduk tempatan, dan juga ribuan pekerja dari berpuluh kilang yang ada, sudah pasti kawasan UTHM-Parit Raja ini sangat berpotensi.

Dan sekiranya kita sebagai orang biasa yang mahu membuka perniagaan di sesuatu tempat, kita cuma ikut sahaja syarikat-syarikat gergasi seperti KFC, McD, Pizza Hut, dan lain-lain. Sebab apa?

Sebabnya, jika syarikat-syarikat gergasi besar seperti mereka ingin membuka cawangan/francais perniagaan mereka, sudah tentu mereka akan terlebih dahulu membuat research/kajian/kajiselidik tentang potensi, kepadatan, dan siapa yang menjadi target kepada pasaran mereka. So, kita tidak perlu lagi susah payah buang masa, kos, untuk buat apa-apa kajian. Pendek kata, di mana ada mereka, kita follow ja, senang! :D

8) Dan ini pula info tambahan. Berita dari akhbar Utusan Malaysia online bertarikh 26/2/2014 tentang potensi UTHM dalam memajukan Parit Raja.

*walaupun saya 'tak berminat' dengan akhbar ini, tapi ini ja satu-satunya yang saya jumpa yang berkaitan dengan tajuk entry ini. haha. ;)


Untuk pembacaan penuh, klik sini.
9) Apa yang saya cuba kaitkan adalah, dengan potensi dan bilangan pelajar UTHM yang begitu ramai, ianya telah meyakinkan orang luar untuk berniaga di sekitar UTHM-Parit Raja. Yang menghidupkan dan mengkayakan perniagaan-perniagaan tersebut siapa? Sudah tentu majoritinya adalah daripada kalangan pelajar universiti.

10) Pelajar di UTHM atau di mana-mana universiti pun, adalah silih berganti. Yang tahun akhir, akan keluar, yang tahun pertama pula akan masuk. So, market di kalangan pelajar sentiasa fresh dari tahun ke tahun. Dan pernah anda dengar UTHM akan ditutup? Setakat ni tak pernah dengar lagi lah ada universiti yang ada kemungkinan ditutup. Kalau universiti yang tengah membangun macam UTHM, akan diperbesarkan lagi ada lah, kan?

11) Jadi, kita sebagai mahasiswa/i yang dikatakan mempunyai pemikiran yang hebat dan kritis, kenapa kita tidak membuat sesuatu yang berbentuk perniagaan yang dapat merebut secara sihat daripada jumlah seperti yang dinyatakan di perkara 3? *amboi ayat aku, tak leh blah. :D


P/S: Hangpa buat la aktiviti niaga apa pun, asalkan tidak mengganggu pelajaran. Carilah mana-mana peluang yang ada. Kalau takdak, hangpa cipta peluang sendiri. Itu lagi superb! Aku pasti apa saja jenis niaga yang hangpa buat, ianya akan develope diri hangpa ke level yang lebih tinggi. Mana tahu perniagaan kecil-kecilan yang hangpa buat dan ilmu-ilmu niaga yang hangpa kutip semasa di universiti, benda tu akan berkembang jadi BESAQ dan seterusnya membantu kehidupan hangpa selepas habis pengajian. Nasihat aku, jangan duduk hadap buku akademik saja! Keluar bilik, dan teroka dunia. Good Luck!


5 comments:

Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda ingin pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam tempoh tiga hari bekerja. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Encik Benjamin telah membantu saya dengan pinjaman.Membuat hubungan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia adalah seorang yang sangat jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394- 3740

6 Jan 2020, 08:23:00 comment-delete

HARI BAIK UNTUK SEMUA!

Nama saya Amisha Chahaya Saya dari  Indonesia Saya telah mencari perusahaan pemberi pinjaman nyata selama 5 bulan terakhir, untuk membeli rumah dan mendirikan bisnis
yang saya dapatkan hanyalah sekelompok penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dengan kata-kata manis mereka dan pada akhirnya mereka mengambil semua uang saya tanpa memberi saya imbalan apa pun,

Harapan saya hilang, saya bingung dan kecewa, saya tidak pernah ingin ada hubungannya dengan perusahaan pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam uang dari teman, saya menceritakan semua yang terjadi dan dia bilang dia bisa membantu saya, bahwa Dia tahu perusahaan pinjaman yang dapat membantu saya dengan jumlah pinjaman apa pun yang saya butuhkan dengan tingkat bunga 2% yang sangat rendah, dia baru saja mendapatkan pinjaman dari mereka, dia memberi tahu saya cara mengajukan pinjaman, saya melakukan apa yang dia katakan kepada saya , saya melamar mereka di Email : (  mariaalexander818@gmail.com   ) Saya tidak pernah percaya tetapi saya mencoba dan kejutan terbesar saya adalah saya mendapat pinjaman dalam waktu 24 jam, saya tidak percaya,

Saya sangat bahagia dan kaya lagi dan saya bersyukur kepada Tuhan bahwa perusahaan pinjaman seperti ini masih ada selama penipuan ini di mana-mana, tolong beri tahu semua orang di luar sana yang membutuhkan Pinjaman untuk mengunjungi Email mereka ( mariaalexander818@gmail.com  ) mereka tidak akan pernah gagal,
Dan hidup Anda akan berubah seperti yang saya lakukan, Jadi segera hubungi ( mariaalexander818@gmail.com
) hari ini dan dapatkan pinjaman Anda dari mereka, Tuhan memberkati perusahaan pemberi pinjaman pinjaman Anda untuk tawaran pinjaman asli mereka. Pastikan Anda menghubungi Peminjam untuk pinjaman Anda karena saya berhasil mendapatkan pinjaman saya dari perusahaan ini tanpa tekanan apapun.


MANAJER CABANG: MARIA ALEXANDER
EMAIL: mariaalexander818@gmail.com
NOMOR HUBUNGI:+1 254-276-8402
WHATSAPP: +1 254-276-8402


Silakan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi apa pun melalui email saya: (amishachahaya8@gmail.com)

Terima kasih semua karena Anda mendengarkan kesaksian saya
Semoga ALLAH MEMBERKATI KALIAN SEMUA.

Halo semuanya, tolong, saya ingin segera menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya memiliki hidup yang sehat tanpa stres dan kesulitan keuangan,


Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman online yang sah secara kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk beralih ke teman saya untuk meminta saran tentang cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Ibu Maria yang merupakan CEO Maria Loan. Perusahaan


Saya mengajukan pinjaman dengan jumlah (900 juta) dengan tingkat bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan untuk transfer pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.


Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa-doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan keinginan hati saya.


Terima kasih banyak kepada Ibu Maria karena membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria baik melalui E-mail ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

E-mail ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276-8402.


Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Nama saya kabu lay, anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: ( kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

11 Feb 2022, 21:05:00 comment-delete

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

12 Feb 2022, 08:07:00 comment-delete

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

12 Apr 2022, 22:09:00 comment-delete

Post a Comment

Penafian :

Anda sama sekali tidak dipaksa untuk bersetuju dengan segala isi kandungan di dalam blog ini. Setiap daripada kita memiliki ilmu, pengalaman, kemahiran, dan juga cara berfikir yang sudah tentunya berbeza. :-)